WWE 2K22 Recension: Är det värt det? Återhämtning från regressionen av WWE 2K20

WWE 2K22 släpps till PS4, PS5, Xbox Series X

Spelet, med sitt uppehåll och löfte om förbättring, har varit mycket efterlängtat bland både spelare och pro wrestling-fans. Läs nedan för Outsider Gamings recension av WWE 2K22.

PS5-versionen (nWo 4-Life edition) av spelet spelades för den här recensionen.

Vår syn på WWE 2K22

Den PSA som möter dig när du startar spelet; var uppmärksam!

Så, har de förbättrat sig från 2K20? Det korta svaret är ja. Det är trots allt inte svårt att förbättra ett spel med en Metascore på 43 på Metacritic.com, 30 från PlayStation Official Magazine UK och 20 från GameSpot. Men det låga golvet är inte allt som spelar in i förbättringarna i 2K22.

Spelet är mycket smidigare och mer realistiskt jämfört med 2K20. Tidsfönstret för omkastning är snabbt, ibland för mycket, men det känns också mer realistiskt. De skarpa kombinationerna och det nya Combo Breakers-systemet lägger ännu mer till realismen och liknar vad du kan se varje måndag, tisdag och fredag kväll på WWE-program.

Som kommer att diskuteras mer i detalj nedan, utnyttjar grafiken verkligen PS5 och Xbox Series X titta som om de träffade utan fördröjning.

Det finns också en stor lista med brottare att välja mellan i WWE 2K22. Varje brottare är grupperad i en av fem typer - Bruiser, Giant, Specialist, Fighter och Cruiserweight - och korrelerade betyg och rörelseuppsättningar. Det finns ett antal legender du kan spela som, inklusive varianter av Showcase-brottaren i Rey Mysterio och The Undertaker, vilket ger en dos historisk fantasibokning.Eftersom WWE inte har gjort det ännu, varför bokar du inte den bästa brottaren i företaget, Roman Reigns, mot hans kusin, The Rock?

Årets Showcase med Mysterio är fantastisk. Den börjar inte bara med hans klassiska match mot den avlidne Eddie Guerrero från Halloween Havoc '97 men det finns många minnesvärda matcher och extra legender som du kan låsa upp genom Showcase. Mest imponerande är den sömlösa övergången i matcher från match till cutscene (som har sublim grafik) till historiska bilder av matchen du brottas i, allt med Mysterio som berättar. Det är bara en fin touch och hjälper dig verkligen att känna att du är där, brottas i matchen som Mysterio - i fallet med hans tidiga dagar, Rey Mysterio, Jr.

Robert Roode gör entré i en NXT TakeOver-arena.

Nu finns det också några negativa saker med spelet. Vissa av miljöinteraktionerna anstränger fantasin, som en löpande klädstreck som förstör ringsidebarriären även om ingen gick igenom barriären. Några av vapnen, särskilt de större som bord och stegar, kunde använda bättre grafik på interaktionen mellan brottare och objekt, men saker som kendopinnen och dess splittring är trevliga. Vissa av ansiktsuttrycken under dialogen verkar stela, som om bara munnen rör sig, vilket förlorar lite känsla i dessa scener.

Andra problem är mode-specifika. I MyGM verkar det vara nästan oavsett brottarna, så länge deras stilar kompletterar varandra och det är en gimmickmatch (Tables, Extreme Rules, etc.), då kommer dessa matcher på din rivals shower att få ett mycket högre matchbetyg än när du gör samma sak, även med "bättre" brottare. Grafiken i MyRise-klippscenerna bleknar faktiskt i jämförelse med grafiken i andra lägen, särskilt Showcase.

Det största negativa är dock att även om det finns en stor lista med brottare, är en stor del inte längre i WWE efter att ha släppts under de kvartalsvisa budgetnedskärningarna under den fortfarande pågående COVID-situationen. Vissa dök till och med upp på AEW:s (All Elite Wrestling) - WWE:s direkta konkurrent - senaste pay-per-view Revolution den 6 mars, inklusive Keith Lee och William Regal, den senare ett val för MyGM. Utgåvorna var många och tillräckligt ofta för att det fanns tweets i kö i linje med, "WWE 2K22-utvecklare efter att ha sett utgåvorna", följt av en gif av en arg reaktion så snart utgåvorna tillkännagavs.

Det är bara lite av en kognitiv dissonans att brottas en match med, säg, Lee vs Braun Strowman eller Mia Yim (eller Reckoning) vs Ember Moon. Om du är en casual wrestling fan, kanske det inte spelar någon roll, men för mer hängivna fans, vissa kan även känna sig konstigt bara spela som de släppta brottare som har hittat hem i andra kampanjer.

Ändå överväger de positiva sidorna långt de visserligen nitpickiga negativa. Detta är särskilt så efter debaclet med 2K20.

Roligt Betyg (9.0/10)

De huvudsakliga spellägena, som inte ens inkluderar Creations eller onlinespel.

WWE 2K22 får detta roliga betyg av en viktig anledning: det finns bara så mycket att göra som du kan spela i timmar utan att bli uttråkad, beroende på vilket eller vilka lägen du föredrar. Varje läge får en mer detaljerad förklaring längre ner.

Du kan bara förlora dig själv i Creations-sviten. Det finns tio olika kategorier av skapelser att välja mellan. Creations-sviten har länge varit en favorit i serien eftersom spelare spenderar timmar med att skapa och ladda upp sina favoritbrottare från andra kampanjer, förr i tiden eller olika varianter av brottare i spelet. Det är alltid kul att gå igenom community-skapelserna och seKazuchika Okada eller andra framstående brottare från hela världen tillgängliga för nedladdning.

Visst, ibland kan spelet bli frustrerande, särskilt på högre svårighetsgrader när till synes alla dina drag är omvända och du inte kan vända någonting. Men med så mycket att göra och djup i alla lägen finns det få argument mot att spelet skulle vara roligt.

Är WWE 2K22 bättre än WWE 2K20?

Träffa dina tränare i MyRise, "Road Dogg" Jesse James och "Heartbreak Kid" Shawn Michaels.

Ja, ja, många gånger ja. Även om vissa krascher har identifierats, inträffade inga under granskningen av spelet och det har inte funnits några uppenbara eller synliga buggar eller fel. Dessa fakta i sig gör 2K22 bättre än 2K20.

Se även: NBA 2K21: Bästa defensiva utmärkelser för att förbättra ditt spel

Men där 2K22 lyser är i det ovannämnda djupet i spellägen och små tweaks som de har gjort till mer bekanta lägen för att hålla saker fräscha för veteraner i serien. Det extra Combo Breakers-systemet är en bra touch. Det stora utbudet av rörelser för val i rörelseuppsättningar kan verka överväldigande med det stora antalet och variationerna, men det hjälper dig att verkligen skapa din idealiska brottare.

Allt är bara ännu bättre än i 2K20, och det är vad man kan förvänta sig. Inte nog med att det fanns en paus med fokus på att göra 2K22 till ett fantastiskt spel, utan de hade också kraften hos PS5 och Xbox Series X bör vara bättre.

Se även: NBA 2K23: Bästa Playmaking Badges för att förbättra ditt spel i MyCareer

WWE 2K22 grafik jämfört (PS5 vs Xbox Series X)

Enkelt uttryckt, på PS5 och Xbox Series X

Men som tidigare nämnts finns det upp- och nedgångar i detta. Den avbildade Mysterio-posen kom efter handledningen och är symbolisk för den grafik du kommer att se under matcherna. I den nedre delen är dialogscenerna i MyRise, särskilt renderingen av din skapade brottare, lite skakande. I den övre delen verkar extra fokus ha lagts på Showcase eftersom matcherna och mellansekvensernaär till och med bättre än normala tändstickor.

Menyerna är rena och lättlästa. De lägesspecifika layouterna är tillräckligt enkla för att bli bekanta med, och menyerna är helt enkelt skarpa. Dessutom är övergångarna mellan lägena, särskilt med PS5 och en toppmodern TV, smidiga och frameraten lysande.

När det gäller jämförelsen mellan den tidigare generationen (PS4 och Xbox One) och den nuvarande generationen visar videon ovan att 2K Sports och Visual Concepts har lagt en hel del fokus på den tidigare generationen också. Det finns många likheter mellan karaktärsmodellerna, men vissa (som de ska) ser bättre ut på den nuvarande generationen. Om du har en PS4 eller Xbox One (eller båda), så ska du åtminstonedu vet att grafiken inte förbisågs till förmån för deras kraftfullare efterföljare.

En icke-grafikrelaterad anmärkning som är uppenbar från videon är skillnaden i laddningstider. Med kraften i den nuvarande generationens system finns det knappast någon laddningstid. Men på den tidigare generationen är laddningstiden mycket större.

WWE 2K22-grafik vs. WWE 2K20-grafik

Som du kan se i videon ovan har grafiken förbättrats avsevärt från 2K20 till 2K22. Återigen, detta bör De hade inte bara en längre paus för att förbättra spelet, utan utvecklarna hade också tillgång till kraften hos PS5 och Xbox Series X

Men det handlar inte bara om hur grafiken ser ut, utan hur den fungerar i rörelse och viktigast av allt, under brottningsmatcher. Slagen är sömlösa och skarpa, inte för snabba och inte för långsamma. Medan ansiktsreaktionerna fortfarande behöver förbättras, är brottarnas kroppar bättre på att likna deras verkliga motsvarigheter utan att få dem att se ut som tecknade karikatyrer. Menyerna ochtillhörande lägesspecifika boxar är snygga, lättlästa och enkla att förstå.

Så ja, 2K22:s grafik är mycket bättre än 2K20:s, även om du spelar på den tidigare generationens PS4- och Xbox One-system.

WWE 2K22 gameplay

Xavier Woods kanal UpUpDownDown visar en Hell in a Cell-match med bland andra Shayna Baszler, Ricochet och Shelton Benjamin.

För att vara krass är spelet faktiskt ganska roligt när du får tajmingen på vändningar och Combo Breakers. Med den smidiga åtgärden får det varje slag i den kombinationen att se ut som om de flyter mellan varandra. Visst, fönstret för vändningar är litet, men det ger en känsla av brådska och skicklighet som behövs för att spela, även om det inte är något som kommer att hindra andra från att spela.

Överflödet av matcher att välja mellan gör spelet ännu roligare. Vissa av mekanismerna, till exempel minispelet med stegen, verkar som om de kunde vara bättre, men de kan också vara den bästa kompromissen.

Det finns också troféer relaterade till matcher som att vinna Royal Rumble-matchen som första eller andra deltagare, eliminera 14 personer i Rumble-matchen och slå Roman Reigns på Legend-svårighet. Det smidigare spelet gör det mer tilltalande att gå efter dessa troféer än det buggiga och glitchiga 2K20.

Vilka spellägen finns tillgängliga i WWE 2K22?

WWE 2K22 har dessa lägen tillgängliga: Spela nu, Showcase, MyGM, MyRise, MyFaction, Universum, Online och Kreationer I detta avsnitt kommer de två sista inte att diskuteras.

Spela nu är enkelt nog: du kan spela bokstavligen vilken typ av match som helst. Du kan spela mot datorn eller mot en annan person (eller personer) lokalt med en eller flera kontroller. Det här är ett utmärkt ställe att bekanta sig med spelmekaniken, kontrollerna och brottarna.

Showcase tar dig till på en resa genom Rey Mysterios karriär Det börjar med Halloween Havoc '97 och fortsätter genom händelserna 2020. Som tidigare nämnts är det här allt samlas för förmodligen den bästa (i brist på en bättre term) uppvisningen av de förbättringar som gjorts i 2K22. Grafiken och berättandet är fantastiskt, den extra touchen av Mysterio som berättar om sin karriär och matcher.

I MyGM tar du kontroll över antingen Raw, Smackdown, NXT eller NXT UK Du kan välja som din GM Adam Pearce, William Regal, Sonya Deville, Shane McMahon, Stephanie McMahon, eller en skapad brottare Var och en har sin egen unika fördel, men bortsett från det spelar valet ingen roll. Du får också välja din rivals program och GM. Målet är att avsluta säsongen med fler tittare än din rivals program. Det är inställt så att du kan välja ett kortsiktigt spel (15 veckor) eller ett långsiktigt spel (50 veckor) och några andra mellan de två. Möjligheten att välja en GM och deras specifika Power Card lägger till en unik faktorsom inte fanns i föregångaren.

MyRise är MyCareer och du kan välja att spela som man eller kvinna. MyRise gör det enkelt att komma åt dina attributförstärkningar, move-set, entré med mera. Det berättar en enkel och tillräckligt bra historia om hur du tar dig upp genom Performance Center, sedan genom NXT, Raw och Smackdown. Att leva genom MyRise kommer säkert att ge många spelare timmar av nöje.

MyFaction är till för alla samlare där ute. Upplägget är som MyTeam i NBA 2K, du samlar kort och klarar utmaningar för att få fler. Det finns evolutionskort och legender. Det finns veckovisa tornutmaningar, plus Proving Grounds och Faction Wars.

Universe-läget är den mindre tävlingsinriktade versionen av MyGM och en stapelvara i WWE 2K-spel. I år har de lagt till ett Superstar-läge till Universe där du spelar igenom Universe-läget som att en brottare (Superstar på WWE-språk). Du kan fortfarande spela Universe i Classic-läget där du bokar allt som du vill. På så sätt kan du vara GM utan att spelet säger åt dig att din bokning suger!

Igen. det är bara mycket du kan göra i WWE 2K22! För troféjägarna finns det också troféer kopplade till varje läge, inklusive att spela Universe-läget med ett Superstar-läge.

Hur lång tid tar det att slå WWE 2K22?

Fria agenter i MyGM, inklusive slumpmässiga personer som verkar vara förstärkningstalanger (jobbers).

Svaret beror mycket på vilket eller vilka lägen du spelar. Om du spelar alla lägen och vill vinna platinumtrofén eller alla prestationer kan du räkna med att spela i tiotals timmar beroende på din skicklighet i matcherna och hur bra du kan spela MyGM-systemet. Om du bara fokuserar på ett av lägena är cirka tio timmar förmodligen genomsnittet, men MyRise och MyFactionkommer förmodligen att ta mycket längre tid än en kort säsong av MyGM eller en Superstar-fokuserad körning i Universe.

För Showcase är mellan 10 och 20 timmar en bra uppskattning, beroende på svårighetsgrad och din skicklighetsnivå. Matcherna och målen blir gradvis svårare, och för att låsa upp den hemliga matchen genom att slutföra alla mål kan det krävas att du spelar vissa matcher flera gånger.

Om allt du bryr dig om är att spela matcher i Play Now finns det ingen tidsgräns för att slå spelet. Men om du försöker spela varje match minst en gång är tio timmar en bra uppskattning.

Är WWE 2K22 multiplayer?

Ja, WWE 2K22 är multiplayer både lokalt och online. Oavsett om du har vänner som vill komma över och spela - som med UpUpDownDown-videon - eller om du vill spela mot dina vänner eller andra spelare på mer avlägsna platser, finns funktionerna tillgängliga.

WWE 2K22:s online-funktioner

Förutom multiplayer finns även Creations-sviten. Användare kan skapa och ladda upp alla de tio kategorier av skapelser som de har gjort för andra att betygsätta och ladda ner för användning i sina spel. Detta inkluderar brottare, arenor, mästerskap och mycket mer.

För onlinematcher kan du gå till lobbyn och matcha med andra eller klicka på Tonight's Match för att spela en specifik match med bestämda brottare mot en annan spelare. Du kan också klicka på Quick Play för att matcha med någon i en orankad inställning.

Finns det mikrotransaktioner och lootlådor i WWE 2K22?

Eftersom den här recensionen spelades och skrevs innan den fullständiga utgåvan har det funnits liten tillgång till butiken i WWE 2K22. Men baserat på tidigare utgåvor och NBA 2K är det säkert att anta att Virtual Currency (VC) kommer att finnas tillgängligt för köp även om det inte var tillgängligt under recensionen. MyFaction-paket är tillgängliga via VC eller Tokens som tjänas genom att spela MyFaction.

Du kan köpa Superstars, Arenas och Championships i butiken. Det finns ett stort antal brottare (alla legender) och historiska mästerskap att köpa, så även om de inte är nödvändiga kan de väcka nostalgiska känslor hos vissa spelare.

När det gäller lootlådor återstår det att se. Om det finns några är det säkert att de kommer att vara tematiserade med helgdagar och stora WWE-evenemang som WrestleMania .

Vilka specialutgåvor av WWE 2K22 kan du köpa?

Ett Scott Hall (nWo)-kort i MyFaction för att ha nWo 4-Life-utgåvan.

Förutom standardutgåvan och cross-gen-paketet, som båda innehåller Undertaker Immortal Pack, men '96 Rey Mysterio-paketet endast för den nuvarande generationen, finns det två andra utgåvor.

Den Deluxe-utgåva innehåller de båda ovannämnda paketen samt Säsongspass och tre dagars tidig tillgång vid förbeställning . den nWo 4-Life-utgåva omfattar alla ovannämnda och nWo 4-Life digitalt bonuspaket , som innehöll Scott Hall-kortet för MyFaction på bild.

WWE 2K22 filstorlek

Med nWo 4-Life Edition installerad, WWE 2K22 är 52,45 GB på PS5. Som jämförelse är Horizon Forbidden West 88,21 GB och Gran Turismo 7 hela 107,6 GB.

WWE 2K22: Är det värt det?

Ja. 2K Sports och Visual Concepts har verkligen gjort verklighet av sina ord om att höra klagomålen från fansen och förbättra spelet. Återinförandet av MyGM hyllades av många spelare och det har visat sig vara lika utmanande och roligt som föregångaren GM Mode. Det stora utbudet av tillgängliga matchtyper utöver djupet i lägena gör att du kommer att spela WWE 2K22 i flera timmar.

Vissa kommer kanske att reagera på priset på den nuvarande generationens konsoler, särskilt om du köper en av de två avancerade utgåvorna. Season Pass visade att det fortfarande finns en mängd innehåll att släppa för 2K22, vilket ger dig ännu mer för pengarna.

Så medan 2K20 kan ha lämnat en sur smak i nästan allas munnar, återhämtade sig 2K22 för att vara värt kostnaden och tidsinvesteringen. Med så mycket att göra, förbättringarna av spel och grafik, de extra lägena och små justeringar, och löftet om mycket mer innehåll framöver, bör WWE 2K22 vara ett spel som ger dig timmar och timmar av underhållning.

Edward Alvarado är en erfaren spelentusiast och det briljanta sinnet bakom den hyllade bloggen om Outsider Gaming. Med en omättlig passion för videospel som sträcker sig över flera decennier, har Edward ägnat sitt liv åt att utforska den stora och ständigt föränderliga spelvärlden.Efter att ha vuxit upp med en kontroller i handen utvecklade Edward en expertförståelse för olika spelgenrer, från actionfyllda skjutspel till uppslukande rollspelsäventyr. Hans djupa kunskap och expertis lyser igenom i hans väl undersökta artiklar och recensioner, och ger läsarna värdefulla insikter och åsikter om de senaste speltrenderna.Edwards exceptionella skrivförmåga och analytiska förhållningssätt gör att han kan förmedla komplexa spelkoncept på ett tydligt och koncist sätt. Hans sakkunnigt utformade gamerguider har blivit viktiga följeslagare för spelare som vill erövra de mest utmanande nivåerna eller reda ut hemligheterna bakom gömda skatter.Som en dedikerad spelare med ett orubbligt engagemang för sina läsare är Edward stolt över att ligga före kurvan. Han letar outtröttligt igenom speluniversum och håller fingret på pulsen på branschnyheterna. Outsider Gaming har blivit en pålitlig källa för de senaste spelnyheterna, vilket säkerställer att entusiaster alltid är uppdaterade med de viktigaste utgåvorna, uppdateringarna och kontroverserna.Utanför sina digitala äventyr tycker Edward om att fördjupa sig iden pulserande spelgemenskapen. Han engagerar sig aktivt med andra spelare, främjar en känsla av kamratskap och uppmuntrar livliga diskussioner. Genom sin blogg strävar Edward efter att koppla ihop spelare från alla samhällsskikt och skapa ett inkluderande utrymme för att dela erfarenheter, råd och en ömsesidig kärlek till allt som har med spel att göra.Med en övertygande kombination av expertis, passion och ett orubbligt engagemang för sitt hantverk har Edward Alvarado befäst sig själv som en respekterad röst i spelbranschen. Oavsett om du är en casual gamer som letar efter pålitliga recensioner eller en ivrig spelare som söker insiderkunskap, är Outsider Gaming din ultimata destination för allt som har med spel att göra, ledd av den insiktsfulle och talangfulla Edward Alvarado.